Si pensem en modernisme a la ciutat de Barcelona, de seguida ens venen al cap noms com Gaudí, Domenech i Montaner o Puig i Cadafalch i espais com el Passeig de Gràcia. Però molts altres arquitectes també es van inspirar en aquest estil, que es va anar estenent per tots els barris de la ciutat i Sants no en serà una excepció. Sants creixia com a poble industrial amb l’arribada de milers de treballadors. Nous santsencs que s’allotjarien a una tipologia de blocs força modestos que encara podem trobar a tot l’espai que coneixem com el Triangle de Sants. Però no tots els habitants de Sants eren obrers, en paral·lel al creixement del poble la carretera de Sants es va convertir en un important eix comercial.
El Sants de finals del segle XIX, abans de l’agregació, complia unes condicions ideals per l’establiment de negocis. Era ben comunicat per dues importants vies: la carretera Reial de Madrid, que coneixem com la carretera de Sants i la carretera del Prat, que avui en dia coneixem com la carretera de la Bordeta. El poble, que era la porta natural de Barcelona, disposava a més a més de 4 hostals i de magatzems de blat. Però encara hi havia un motiu més important que ens permet entendre millor la proliferació de comerços, al municipi de Santa Maria de Sants no es pagaven els feixucs impostos que si que s’havien de pagar a Barcelona.
Els negocis que es van anar establint a la carretera eren comerços familiars, on les botigues es trobaven als baixos i les llars dels propietaris a les plantes superiors. Unes botigues que, de forma progressiva, van anar gaudint de més prestigi. El pròsper comerç de la carretera també va anar lligat a la construcció d’edificis dignes dels comerços que acollien.
Si hi ha un arquitecte que va deixar empremta a la carretera de Sants aquest va ser Modest Feu i Estrada, un arquitecte nascut a Sants l’any 1870. Modest Feu va aconseguir titular-se com a arquitecte l’any 1893, un moment en que el Modernisme deixava notar molt intensament la seva influencia i el jove arquitecte també es va veure influir. De fet Modest Feu va ser amic íntim d’Antoni Gaudí, qui va dissenyar mosaics per als seus projectes.
Modest Feu i Estrada va treballar a molts indrets, però si hi ha uns barris on va realitzar molts projectes aquests són Sants i Hostafrancs. La carretera va esdevenir el gran l’aparador de l’obra de Modest Feu, on va edificar la Casa Joaquim Pau i Badia al número 141, la Casa Consol Grasso al número 145, la Casa Jaume Estrada al número 54, la Casa Miquel Tusset al número 130, la Casa Joaquim Pau i Maria Benosa al número 180, la Casa Álvaro Capdevila i Amigó, al número 129, la Casa de Domènec Vila i Jané al número 132 i la Casa Andreu Capdevila i Amigó al número 131. Edificis de carretera al que també caldria afegir la Casa Modest Sagalés al número 38 del carrer de Riego .
Casa Jaume Estrada. Font: Viquipèdia |
L’edifici del número 54 de carretera de Sants, que fa cantonada amb el carrer de Salou, és la Casa Jaume Estrada. Un edifici de cinc plantes on destaca la solució que es va donar a la cantonada, un cos arrodonit amb una tribuna decorada amb vitralls, amb una barana de forja i dues columnes amb ornamentació floral com columnes salomòniques i uns medallons amb rostre de dona al capdamunt, envoltats de relleus vegetals. També destaca l'últim pis, decorat amb pintures d’inspiració simbolista i amb elements decoratius com balcons falsos amb baranes fent fulles d'acant, així com les columnes de grans capitells que donen suport al coronament de l'edifici, on destaca la cornisa sinuosa amb grans merlets corbats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada