De Memòria de Sants |
Avui vull dedicar el meu article a especular. Fa un
temps, mantenint una conversa, em va fer un comentari sobre el qual jo mai
havia reflexionat. Per què els bombardejos de la Guerra Civil no van afectar ni
l’estació de Sants ni la España Industrial?
Les bombes que llançaven els avions feixistes volien
crear por a la població, fer-la sentir que un atac podia arribar en qualsevol
moment i a qualsevol barri, desmotivar-la i desmobilitzar-la. De vegades per
aconseguir-ho només feien falta les falses alarmes, que sumien la ciutat en el
caos. Però l’aviació italiana, situada a Mallorca, també volia atacar punts
estratègics per perjudicar l’economia republicana.
Això explica que el port o el Poble Sec, on hi havia
els dipòsits de la Campsa, fossin atacats sistemàticament, com Can Tunis o el
Poble Nou, principal nucli industrial de l’estat. Però en canvi Sants, que era
un barri controlat per l’anarquisme, amb poca protecció d’antiaeris i amb un
punt on en menys de 200 metres es podia afectar la principal fàbrica tèxtil del
país i un dels eixos del sistema ferroviari barceloní i podria haver sigut una
cirereta per als FIAT feixistes quasi no va ser atacat.
Desconeixien el terreny els italians? L’amplia
documentació que ha guardat l’aviació italiana, amb detallades fotografies
aèries, plànols i informes dels quintacolumnistes ho desmenteix. Crec que, com
a mínim en aquest cas, els bombardejos no van ser tan indiscriminats com sovint
s’ha dit, i aquí tenien molt clar que no havien d’atacar.
Trobar arguments per justificar aquesta sospita no
costa. Cal recordar que molts dels fons per finançar l’aixecament feixista i la
guerra van sorgir de la burgesia catalana, fins i tot de sectors catalanistes
com la Lliga. És lògic pensar que a canvi del suport aquestes famílies
volguessin salvaguardar les seves propietats per tal que, un cop acabada la
guerra, reiniciar la producció ràpidament.
Va col·laborar econòmicament amb els feixistes la
família Muntadas? És molt provable. Un important membre de la família, Carles
Muntadas va combatre com aviador del bàndol franquista i va morir a Sariñena
convertint-se en un màrtir del feixisme. En homenatge l’aeroport del Prat va
ser conegut durant molt de temps amb el nom d’aeroport Muntadas. També cal
destacar la figura del que, després de la guerra, va ser el director de la
fàbrica, Josep Maria d’Albert i Despujol, que va voler deixar clar el seu
posicionament fabricant 400.000 banderes del nou règim.
El règim va agrair aquest suport amb l’alcalia de
Barcelona a Josep Maria d’Albert i Despujol, un càrrec que va mantenir fins la
vaga de tramvies de l’any 1951. Massa sospites per no pensar que els avions
italians sabien que no havien de bombardejar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada