divendres, 15 de maig del 2015

La Sotscentral del Ferrocarril Metropolità Transversal

Al carrer de Burgos, amagat durant molts anys i visible quasi exclusivament des del metro, es troba un edifici que és un vestigi directe de la construcció del metro a la ciutat de Barcelona. L’any 1912 es va fer un projecte de ferrocarril subterrani que havia de recórrer Barcelona entre Sants i Sant Martí amb la idea de poder unir les diferents estacions terminals de ferrocarril, fet pel qual la línia té ample ibèric. Però l’inici de la Primera Guerra Mundial va paralitzar el projecte l’any 1914.

El projecte no es va poder recuperar fins al 1920, quan es va constituir la societat Ferrocarril Metropolitano de Barcelona. El 8 de juny de 1922 Alfons XIII inaugurava les obres, tot i que en realitat aquestes van començar el 1923 i es van concloure el 1926. Aquell any es va inaugurar el primer tram d’aquesta nova línia, el que anava de Bordeta a Catalunya. La nova línia va ser coneguda com el Transversal, diferenciant-la així del Gran Metro, que ja comunicava Gràcia amb el centre i que actualment correspon a la línia 3.

Mercat Nou l'any 1967.
La nova línia, que feia més de quatre quilòmetres de llarg, tenia nou estacions: Bordeta, Mercat Nou, Sants, Hostafrancs, Espanya, Rocafort, Urgell, Universitat i Catalunya. La construcció de la línia del Transversal significava un gran repte per als enginyers i encara avui en dia en alguna de les estacions es poden observar obres destacades. Un exemple el trobem a l’estació d’Espanya per la qual l’enginyer Esteve Terradas i Illa va dissenyar una volta de 27 metres, la volta subterrània més gran del món en aquell moment. Curiosament el fet que Terradas fos un aficionat a la fotografia ha permès que avui en dia hi hagi gran quantitat de material de les obres del metro.

L’arribada del metro a Sants coincidia en un moment de transformació a la ciutat motivada per l’Exposició Internacional que l’any 1929 havia de tenir lloc a Montjuïc. La plaça d’Espanya estava cridada a adquirir una nova centralitat i a ser la porta d’entrada al recinte. Però per tal que la línia pogués funcionar calien instal·lacions i és aquí on podem retornar a l’edifici del carrer de Burgos. L’edifici estava destinat a estació elèctrica transformadora i a cotxeres, tallers i magatzems. Fins fa pocs anys aquest edifici ha donat servei a la línia 1, però ara, senyalat com a equipament està a l’espera de què es decideixi el seu ús futur.