dissabte, 22 de desembre de 2012

L'hipòdrom de Can Tunis


Fins als darrers anys del segle XIX l'esport va ser una distracció quasi exclusiva de la burgesia. Les curses de cavalls tenien molt èxit entre unes classes benestants que imitaven les burgesies europees. L'any 1883, en ple creixement urbà i apunt de celebrar una Exposició Universal que situaria Barcelona al mapa, es va voler dotar la ciutat d'un Hipòdrom. Un equipament per als més rics. Els obrers en canvi es va decantar per dos nous esports, el futbol i el ciclisme.

Tot i estar pensat per a les classes benestants barcelonines l'hipòdrom no era al terme municipal de la ciutat, es trobava a la Marina de Sants, a Can Tunis. Un espai que, aprofitant l'eslògan amb que es venia la ciutat: La perla del mediterraneo, es va voler convertir en una zona d'esbargiment i on es va planejar construir un luxós balneari, un projecte que no va arribar a reeixir. 

Al costat de l'hipòdrom, hi havia la fàbrica de l'Arsenal, on es va construir part del monument a Colom. En aquells anys el que si va ser molt important van ser els banys Zoraida, una instal·lació que van funcionar fins al 1905, quan, a causa de la pesta bubònica van morir 23 clients. Un informe de l'època que parla sobre el fet, i que he trobat gràcies al bloc GeoVentayol en parla des d'un aspecte moralista dient, entre d'altres coses el següent: 

“…confundidos en inmoral y asquerosa mescolanza los sexos y las edades, satisfacen allí sus necesidades e instintos hombres y mujeres, púberes e impúberes, sin relación exterior de ninguna clase, y constituyendo una especie de tribu sin autoridad, jerarquías o ley ninguna”

Pel que fa a l'hipòdrom, a banda de les curses, va ser escenari de molts altres espectacles, com partits de polo als quals va acudir Alfons XIII o carreres d'automòbils. L'11 de febrer de 1.910 s'hi va fer el primer vol datat a l'Estat. El pilot va ser Julién Mamet i l'avió un Bleirot XI. Un vol de gairebé dos minuts que va congregar molta gent vinguda gràcies al tramvia de Can Tunis que des de Colom vorejava lentament tot Montjuïc pel costat marí. L'any 1.934 la prohibició de les apostes va conduir al tancament de l'hipòdrom


Us deixo un escrit de la revista l'Esquella de la Torratxa que parla sobre la construcció de l'hipòdrom.

Dissabte, el representant de la companyia constructora de l'Hipòdrom va obsequiar la premsa de Barcelona amb un banquet, servint exquisidament en el restaurant de França. Als postres, va haver-hi brindis entusiastes per la prosperitat de la nova diversió implantada a Barcelona. I deien que als arenals de Can Tunis res no hi aniria bé. No és exacte: les curses de cavalls hi han posat fondes arrels.


Esquellots - Núm 247 - 6 /10/1883

1 comentari:

Martí ha dit...

AMIC AGUS ,EL TEU ESCRIT M'AGRADA MOLTÍSSIM, TOT ELL IL.LUSTRA MOLT BE L'AMBIENT D'UN BARRI QUE VA TINDRE EL SEU TEMPS DE GLORIA,PER DESGRACIA AQUEST EXTREM DE LA CIUTAT, VA PATIR MOLTS DALTABAIX I POC A POC ES VA PERDRE TOT EL PRESTIGI QUE VA TINDRE EN EL PASSAT, I PER ACABAR-LO DE REMATAR VA SORGIR EL TEMA DE LA DROGA AL FINAL DEL SEGLE PASSAT. BE L'EXPLICO TOT AXÓ PERQUÈ JO VAIG NÉIXER AL CAN TUNIS DEL 1935, I SEMPRE VAIG VIURE FINS NOVEMBRE DEL 1970, DESPRÈS VAIG NA VIURE AL PRAT DE LLOBREGAT ,PERÒ VAIG TORNAR AL BARRI DE PORT AL 1972. TOT AIXÓ PER DIR-TE QUE ET FELICITO, PERÒ CREC QUE TENS UN NOM EQUIVOCAT, M'EXPLICO QUANT TU NOMBRES ALS BANYS ZORAIDA CREC QUE TE EQUIVOQUES, I LA PROBA ES QUE HI HA UNA FOTOGRAFIA DE L'ESQUELLAMDE LA TORRASA QUE SURTEN AQUESTS BANYS AMB EL NOM DE ZORAYA, ADEMES DURANT LES DECADES DELS ANYS 1940-50-60-70-80- AL BARRI DE CAN TUNIS,VA EXISTIR UN GRAN BAR RESTAURANT AMB AQUEST NOM. SI VOLEU VEURE LA FOTO MIREU ELS LLIBRES, IMATGES RETROSPECTIVES DE LA MARINA I CAN TUNIS L'OCÀS D'UN BARRI DE JULIO BAÑOS SORIA. MOLTES GRACIES.